معرفی مدل‌های تجارت الکترونیک : مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C)

بررسی مدل تجارت الکترونیکی کسب‌وکار به مصرف‌کننده

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و یا قصد راه‌اندازی آن رادارید و تابه‌حال به فروش اینترنتی خود فکر نکردید، درواقع شما از همین‌الان ورشکسته شده‌اید! اما اولین قدم برای ورود به این حوزه شناخت مدل‌های کسب‌وکار تجارت الکترونیک است که در این مقاله و مقالات آتی آورده می‌شوند.

امروزه طبق پرتال بین المللی آمار، تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند رو به رشد است و این بدین معناست که شما حجم عظیمی از بازار هدف خود را می‌توانید در اینترنت، فضای مجازی و … بیابید.مدل تجارت الکترونیکی کسب‌وکار به مصرف‌کننده

در مقاله قبلی انواع مدل‌های تجارت الکترونیک را ذکر کرده و توضیح مختصری در این مورد دادیم. در این مقاله سعی داریم به مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C) که درواقع معروف‌ترین مدل در حوزه تجارت الکترونیک است، بپردازیم.

تعریف مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده :

مدل تجارت الکترونیکی کسب‌وکار به مصرف‌کننده ، تبادل بین کالاها یا خدمات،  بین فروشگاه‌های اینترنتی و شخص مشتری در اینترنت است.

پیداش مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده در تجارت الکترونیک :

پیدایش این مدل به اواخر دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد. درواقع با افزایش استفاده از اینترنت، بسیاری از شرکت‌ها متوجه سود حاصل از فروش مستقیم محصول یا خدمت به مصرف‌کننده در وب‌سایت شدند و امروزه بیش از ۱۰۰۰۰ از این مدل تجارت تنها در ایالات‌متحده وجود دارد. همچنین طبق تحقیقات انجام‌شده، پیش‌بینی‌شده است که درآمد حاصل از فروش اینترنتی در کشورهای  چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و استرالیا تقریباً دو برابر شود یعنی از مبلغ ۷۳۳ بیلیون دلار آمریکا (در سال ۲۰۱۵) به مبلغ ۱٫۴ تریلیون دلار آمریکا (در سال ۲۰۲۰) خواهد رسید.

روش کار :

همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید در شروع فرآیند، مشتریان از طریق اینترنت وارد فروشگاه آنلاین می‌شوند و  کالای موردنظر خود را انتخاب کرده و از طریق درگاه اینترنتی بانک مبلغ را پرداخت و سفارش خود را ثبت می‌کند.

مدل تجارت الکترونیکی کسب‌وکار به مصرف‌کننده

در مرحله بعد سفارش از انبار شناسایی و بسته‌بندی‌شده و به مشتری ارسال می‌شود. به نظر روند ساده‌ای می‌آید اما این روند برای فروشگاه‌های اینترنتی کمی پیچیده است، زیرا شرکت باید در کمترین زمان ممکن و به‌موقع کالا را به مشتری تحویل دهد و رضایت مشتری را جهت خرید مجدد فراهم سازد. برای این کار، یک سیستم لجستیک قوی از ضروری‌ترین اقدامات شرکت می‌باشد.

سازمان‌دهی وب‌سایت برای دستیابی به رشد کسب‌وکار آنلاین:

مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده در تجارت الکترونیک یکی از بخشهای دارای روند رشد سریع، در اقتصاد می باشد. با این حال رقابت در این زمینه همچنان وجود دارد. بسیاری از وبسایت های مبتنی بر مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده  به وسیله شناسایی موقعیت مناسب با فرصت های رقابتی توانسته اند رشد چشمگیری داشته باشند.

بازاریابی وب :

گسترش حضور بازاریابی وب قوی برای کسب‌وکارهای آنلاین بسیار ضروری است. درواقع همان‌طور که مشتریان می‌توانند در خیابان‌ها قدم بزنند و از فروشگاه‌های فیزیکی بازدید کنند، در اینترنت هم‌داستان به همین صورت است. به‌عنوان‌مثال اگر کانال و سایت‌های شناخته‌شده مانند گوگل، بینگ و … را خیابان‌هایی از فروشگاه‌های مختلف در نظر بگیریم، اینکه فروشگاه در نقطه‌ای که بیشترین بازدید را دارد، حضور پیدا کند، تأثیر بسزایی درفروش دارد. در این راستا شما  نیازمند تکنیک‌هایی مانند بهینه‌سازی سیستم‌های جست‌وجو (SEO) و بازاریابی در موتور جست‌وجو (SEM) می‌باشید.

طراحی وب :

فروشندگان در فروشگاه های فیزیکی از اهمیت چیدمان، تمیزی و دسترسی راحت و سریع به محصولات و اطلاعات مرتبط آگاه هستند. در واقع این فاکتور ها در کسب و کار الکترونیک امروزی هم برابر می باشند.

در فروشگاه‌های آنلاین، قفسه‌ها و طبقات زیبا در فروشگاه‌های فیزیکی با عوامل زیر جایگزین می‌شوند:

۱-طرح رنگی و واضح

وب‌سایتی که از ترکیب رنگ و نوشته‌های واضحی برخوردار نباشد به‌راحتی مشتری را از دست می‌دهد. پس اطمینان پیدا کنید که رنگ پشت زمینه و نوشته‌ها و طرح برند وب‌سایت به‌خوبی با یکدیگر در تضاد باشند.

۲-دسترسی راحت به مطالب

مهم نیست که وب‌سایت شما چقدر از محتوای مفید و محصولات جذاب برخوردار است اگر مشتری نتواند آن‌ها را پیدا کند، بی‌فایده است. جهت‌یابی ساده که بتواند مشتری را به محصول یا خدمت موردنظر برساند بسیار حساس و ضروری است.

۳-چیدمان

علاوه بر موارد فوق، وب‌سایت شما احتیاج دارد که به شیوه‌ای جذاب در برابر مشتری حضور پیدا کند. هیچ‌وقت پیج را با اطلاعات زیاد در هم نریزید و از  منو جهت نمایش اطلاعات مختلف استفاده کنید. بدانید اینکه مشتری در وب‌سایت شما غرق نشود بسیار مهم است.

نتیجه :

همان‌طور که در این مقاله ذکر شد سمت‌وسو دادن کسب‌وکار به فروش آنلاین با استفاده از تکنیک‌های علمی و کاربردی به روش درست، امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است و رضایت مشتری و سودآوری را در برمی‌گیرد. در مقالات آتی به بررسی راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین، اجرای تکنیک‌ها  در بازاریابی کسب‌وکار الکترونیک ، لجستیک و…  می‌پردازیم.

 

 

کارشناس ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه هرمزگان؛

1 دیدگاه On معرفی مدل‌های تجارت الکترونیک : مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C)

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.

اسلایدر سایدبار

درباره ما

درباره ما

با توجه به اهمیت رو به رشد مسائلی چون فناوری نوین و مهندسی همچنین تجاری سازی ایده ها در عصر امروز elmono قصد دارد با ایجاد فضایی منحصر به فرد و هوشمندانه و ارائه الگوها و سیستم های نوین به شما قدرت کنترل و ارزش آفرینی انچه را که می دانید اعطا کند در این راستا ما برآنیم با ارائه راه حل های جدید و به اشتراک گذاری اطلاعات علمی پاسخگوی نیازمندی های شما در حوزه های علمی و کسب ثروت از ایده های نو باشیم.