CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم‌های مدیریت محتوا

مقدمه

یکی از دغدغه‌های مهم در تجارت الکترونیک پس از انتخاب مدل کسب و کار چگونگی راه‌اندازی وب‌سایت است. در این مرحله ما باید مشخصه‌های اصلی سایت خود را مدنظر قرار بگیریم و درنهایت با توجه به محدودیت‌هایی ازجمله زمان، بودجه، دانش برنامه‌نویسی خود و… نسبت به انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب یا کد نویسی وب‌سایت خود اقدام کنیم. علمونو قصد دارد در سلسله مقاله‌هایی این اولین مشکل پیش روی شمارا با معرفی انواع سیستم‌های مدیریت محتوا و درنهایت مقایسه و ارائه نقشه راه مناسب یاری دهد. اما اولین قدم در این راه شناخت ماهیت CMS و کاربرد آن است. در این مقاله به بررسی این مهم می‌پردازیم.

CMS مخفف سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System می‌باشد. CMS یک اصطلاح است و بسته به مورد تعاریف متفاوتی از آن ذکرشده است که در ادامه مقاله می‌توانید ملاحظه کنید.

یک سیستم مدیریت محتوا بسته به سناریوها و اهداف پروژه می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. در این مقاله، تأکید ما بر روی تعاریف مشترک سیستم‌های مدیریت محتوا است که توسط همگان موردپذیرش واقع‌شده‌اند.

تعریف شماره ۱ سیستم مدیریت محتوا (CMS):

یک سیستم مدیریت محتوا یک برنامه کاربردی است که امکاناتی را برای چندین کاربر با سطوح مختلف مجوز برای مدیریت محتوا، داده یا اطلاعات یک پروژه وب‌سایت یا برنامه اینترنت فراهم می‌کند. مدیریت محتوا به ایجاد، ویرایش، بایگانی، انتشار، همکاری، گزارش دادن، توزیع محتوای وب‌سایت، اطلاعات  اشاره دارد.

تعریف شماره ۲ سیستم مدیریت محتوا (CMS):

این تعریف مشابه تعریف سیستم مدیریت محتوای وب است که توسط انجمن اطلاعات و مدیریت تصویر آمریکا آورده شده است. در این تعریف هنگامی‌که کسی به سیستم مدیریت محتوا اشاره می‌کند وی به یک برنامه وب اشاره دارد که قابلیت مدیریت چندین کاربر را با سطوح  مختلف دسترسی برای مدیریت صفحه وب (محتوا) بدون نیازبه دانش HTML(زبان استاندارد طراحی صفحات وب) فراهم می‌کند.

هدف سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS):

هدف اصلی سیستم مدیریت محتوا این است که توانایی کار برای چندین کاربر با سطوح مختلف دسترسی برای مدیریت یک وب‌سایت یا یک بخش از محتوای سایت را فراهم کند.

برای مثال، شما می‌توانید یک وب‌سایت را که دارای مقالات، وبلاگ‌ها، فروشگاه‌ها، رویدادهای و موارد اطلاعاتی بی‌شماری است را به نویسندگان مختلف تخصیص دهید و برای هر یک از آن‌ها بسته به پست سازمانی آن‌ها دسترسی‌های متفاوتی را تعریف نمایید.

ویژگی های سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS):

ویژگی‌ها می‌توانند در میان انواع مختلف CMS متفاوت باشند، اما توابع اصلی اغلب به‌عنوان نمایه‌سازی، جستجو و بازیابی، مدیریت فرمت، کنترل نسخه و چاپ و نشر در نظر گرفته می‌شوند.
نمایه‌سازی بصری، ویژگی‌های جستجو و بازیابی تمام داده‌ها را برای دسترسی آسان از طریق توابع جستجو نشان می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا با ویژگی‌هایی مانند تاریخ انتشار، کلمات کلیدی یا نویسنده به جستجو بپردازند.
مدیریت فرمت، اسکن اسناد و اسناد الکترونیکی را به اسناد HTML یا PDF تبدیل می‌کند.
ویژگی‌های جستجو، اجازه می‌دهد که محتویات پس از انتشار اولیه به‌روز شود و ویرایش شوند. کنترل ویرایش همچنین هرگونه تغییراتی را که افراد به فایل‌ها انجام داده‌اند، ردیابی می‌کنند.
قابلیت انتشار به افراد اجازه می‌دهد از قالب یا مجموعه‌ای از قالب‌های تأییدشده توسط سازمان استفاده کنند.

سایرویژگی‌های محبوب CMSها عبارتنداز:

  •      یکپارچگی و همکاری آنلاین
  •     سیستم‌های دسترسی گروهی
  •      پشتیبانی ازقالب کامل و قالب‌های قابل تنظیم
  •     روش‌های نصب متفاوت
  •      پنل مدیریت با پشتیبانی چندزبانه
  •      سلسله مراتب محتوا با عمق و اندازه نامحدود
  •      حداقل سرور موردنیاز
  •      مدیریت یکپارچه فایل‌ها

مشکلات سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS):

یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط در مورد سیستم‌های مدیریت محتوا این است که عنصر اصلی موفقیت وب‌سایت هستند. یک سیستم مدیریت محتوا باید کار یک مالک وب‌سایت یا مدیر وب را برای مدیریت و توزیع محتوا آسان کند، اما موفقیت وب‌سایت هیچ ارتباطی با CMS ندارد؛ درواقع این مقوله را با معیارهایی از قبیل کیفیت محتوا، کیفیت خدمات، بازاریابی و بسیاری از عوامل دیگر که خارج از قلمرو این مقاله هستند، انجام می‌دهند. CMS مناسب تسهیل گر تیم مدیریت وب‌سایت دررسیدن به اهداف راهبردی سایت است.

تصور غلط   دیگر  در مورد CMSها این است که نیاز به استخدام یک توسعه‌دهنده وب یا برنامه‌نویس برای تغییر در یک وب‌سایت را از بین می‌برد. این دربسیاری  ازموارد درست نیست. چه‌بسا تغییراتی که در یک CMS باید توسط برنامه‌نویس‌ها جهت بومی‌سازی مشخصات وب‌سایت با کسب‌وکار صورت پذیرد.

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا(CMS):

تقریباً هیچ محدودیتی برای فاکتورهایی وجود ندارد که باید در یک سیستم مدیریت محتوا جهت انتخاب مدنظر قرار بگیرد. اما چندین ویژگی اساسی وجود دارد که همیشه همه به دنبال آن هستند مانند یک رابط کاربری آسان برای استفاده، قابلیت جستجوی هوشمند، امنیت، تعریف سطوح دسترسی و… بااین‌حال، برای برخی از سازمان‌ها، نرم‌افزاری که استفاده می‌شود بستگی به شرایط خاص دارد. به‌عنوان‌مثال در سازمانی امنیت مهم‌ترین مقوله در انتخاب CMS است یا برای سایت دیگر سئوی خوب و انعطاف‌پذیری CMS می‌تواند مهم‌ترین شاخص باشد.

اما همان‌گونه که در ابتدای مقاله اشاره شد اولین قدم برای راه‌اندازی هر کسب‌وکار مبتنی بر تجارت الکترونیک انتخاب زبان برنامه‌نویسی و یا CMS مناسب است؛ لذا در ادامه مقالات ما به بررسی انواع CMS های مطرح و بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها می‌پردازیم تا شمارا در انتخاب سیستم مدیریت محتوای کسب‌وکارتان یاری دهیم.

دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ایران؛ عضو هیئت مدیره هولدینگ آینده

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.

اسلایدر سایدبار

درباره ما

درباره ما

با توجه به اهمیت رو به رشد مسائلی چون فناوری نوین و مهندسی همچنین تجاری سازی ایده ها در عصر امروز elmono قصد دارد با ایجاد فضایی منحصر به فرد و هوشمندانه و ارائه الگوها و سیستم های نوین به شما قدرت کنترل و ارزش آفرینی انچه را که می دانید اعطا کند در این راستا ما برآنیم با ارائه راه حل های جدید و به اشتراک گذاری اطلاعات علمی پاسخگوی نیازمندی های شما در حوزه های علمی و کسب ثروت از ایده های نو باشیم.